08 October 2020

50.000 stappen op 1 dag! Ontdek de job van Ken Onkelinx, Operator Spoorwegen bij Lineas

Sinds 1 februari 2020 is hij aan de slag als Operator Spoorwegen bij Lineas, de grootste private spoorvrachtonderneming in Europa. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Brussel en hun grootste rangeerstation in Antwerpen, de tweede grootste in Europa! Voordien werkte Ken 10 jaar als verkoper en logistiek medewerker in de verkoop.

50.000 stappen op 1 dag! Ontdek de job van Ken Onkelinx, Operator Spoorwegen bij Lineas

Wie is Ken Onkelinx (leeftijd, functie, interesses,…)?

Ken is 31 jaar, heeft interesse in multimedia, films en series, en computerspelletjes. In zijn vrije tijd gaat hij zwemmen, joggen en wandelen. Hij wandelt graag op plaatsen waar hij nog niet is geweest om daar de natuur te ontdekken. Samen met zijn partner woont hij in Brasschaat.

Sinds 1 februari 2020 is hij aan de slag als Operator Spoorwegen bij Lineas, de grootste private spoorvrachtonderneming in Europa. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Brussel en hun grootste rangeerstation in Antwerpen, de tweede grootste in Europa! Voordien werkte Ken 10 jaar als verkoper en logistiek medewerker in de verkoop.

Hoe ben je bij Lineas terechtgekomen?

“Ik kwam in contact met Lineas via een ex-collega die ook interesse had om hier te starten. Mijn vader heeft zijn hele carrière bij de spoorwegen gewerkt en via deze weg raakte ik ook geïnteresseerd in de spoorwegsector. Tijdens mijn opleiding automechanica volgde ik al een stage in de tractiewerkplaats, waar de locomotieven hersteld worden.”

Helpt de studie van automechanica in de huidige job?

“Ja, technisch inzicht helpt wel en logica in de techniek helpt ook. Maar dat is geen vereiste: als je een goede opleiding en begeleider krijgt, is dit niet nodig. Je moet wel affiniteit met en interesse in techniek hebben.”

Hoe ziet de dag van een Operator Spoorwegen eruit?

“Operators werken in shiften: de vroege, de late of de nacht. Bij elke shift krijg je opdrachten van de logistiek coördinators. Die kunnen uit 4 verschillende zaken bestaan:

  1. Je doet een eerste technische schouwing van de trein. Hierbij ga je kijken naar de grote gebreken. Je kijkt naar het onderstel, de wielen, de remmen…hetgeen het eerst in contact komt met de sporen, om te zien of er niets is dat kan dwarsbomen. Ook de lading en de wagons moeten in orde zijn. Indien er zaken uitsteken, kan dat bijvoorbeeld op een perron voor problemen kan zorgen. Deze job doe je meestal alleen.
  2. Als er grote gebreken zijn, dan schrijf je een etiket. De volgende persoon die de trein volledig moet controleren, de schouwer, is dan onmiddellijk op de hoogte van een bepaald probleem of tekortkoming aan de wagon. De schouwer gaat uiteindelijk beslissen of de gebrekige wagon nog mag rijden of niet. Het is een grote verantwoordelijkheid, want als je bepaalde gebreken niet hebt gezien, dan kan dat grote gevolgen hebben.
  3. Voor de trein kan vertrekken, moet de operator een remproef uitvoeren. Hierbij ga je kijken of alle remmen van elke wagon nog naar behoren werken
  4. Wagons halflos leggen om ze voor te bereiden voor de heuveling. Daarbij duwt een locomotief geladen wagons een heuvel op. Eens boven, vallen groepjes van wagons uiteen en rijden naar aparte sporen, waar ze tot treinen gegroepeerd worden. Vooraleer ze de heuvel opgaan, moet je de mechanische koppeling voor een deel los maken en de pneumatische koppeling voor de remmen loskoppelen op de juiste plaatsen, dus tussen de wagons die uiteen moeten vallen. We noemen dit een latje doen.”

“Wanneer je het niet gewend bent, is dit fysiek een zware job. Maar eens je een aantal dagen meeloopt, went dit wel.” Een operator moet veel wandelen. Dit kan oplopen tot 50.000 stappen op 1 dag!

Ook het werken in een 3-ploegensysteem is niet te onderschatten: “Het lichaam doet soms moeilijk, want je bent uit je ritme, dus je spijsvertering en slaapstructuur kunnen er onder lijden. Soms is het moeilijk om in slaap te vallen na een nachtshift.”

 

Heeft COVID-19 een impact gehad op het uitoefenen van jouw job? Zo ja, hoe heb je dit ervaren?

“Er was wel minder werk aangezien sommige van onze klanten hun productie moesten stoppen of hun magazijnen dicht deden. Ook de zomervakantie had een effect, want dan is het sowieso wat rustiger.” In totaal is Ken drie werkweken technisch werkloos geweest. “Het viel dus wel mee. Als operator werk je meestal ook alleen en buiten, dus je komt niet in dicht contact met mensen.”

 

Wat zijn jouw doorgroeimogelijkheden binnen Lineas (horizontaal en/of verticaal)?

“Na een jaar mag je de stap zetten naar grondoperator. Je moet wel je carrière in eigen handen nemen. Het ligt bij jezelf om initiatief te nemen en hier met de juiste mensen over te gaan praten. Je moet zelfkennis hebben, weten waar je goed in bent en welke stappen je moet ondernemen om verder te kunnen. Zo krijg ik bijvoorbeeld de mogelijkheid om de nieuwe Operators Spoorwegen, die op 23 november starten, mee te begeleiden op het terrein.”

Wat is er zo leuk aan een carrière in de logistieke sector?

Het is vooral de job zelf die Ken boeit: “Je kan zelfstandig werken, krijgt verantwoordelijkheid en vrijheid, je kan werken in buitenlucht…Ik zie mezelf nooit meer tussen vier muren werken!” (lacht).

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV