03.05.2021

“Sinds de komst van COVID-19 is het belang en de zichtbaarheid van distributie blootgelegd”. – Johan Sarazin, Warehouse Manager Colruyt Group

Johan Sarazin, Warehouse Manager bij Colruyt Group is 40 jaar, heeft 3 kinderen (2 meisjes en 1 jongen) en woont in Helkijn in de provincie West-Vlaanderen op de grens met Wallonië. In zijn vrije tijd houdt hij zich vooral bezig met muziek en film. Wij stelden hem enkele vragen over zijn job als Warehouse Manger en zijn traject bij Colruyt Group.

“Sinds de komst van COVID-19 is het belang en de zichtbaarheid van distributie blootgelegd”. – Johan Sarazin, Warehouse Manager Colruyt Group

Hoe ben je bij Colruyt Group terechtgekomen en vertel eens over het traject dat je binnen Colruyt Group hebt afgelegd?

Aanvankelijk ben ik tijdens mijn middelbare studies gestart als jobstudent op zaterdag en tijdens de vakanties in een Colruyt-winkel. Mijn ouders waren trouwe Colruyt klanten en vertelden mij dat ze bij Colruyt nog jobstudenten zochten. Nadat ik afstudeerde, kon ik met mijn diploma van politieke en sociale wetenschappen niet meteen op de arbeidsmarkt terecht in een job waarvoor ik gestudeerd had. Tegelijkertijd zag ik de vele loopbaanmogelijkheden bij Colruyt Group. Ik amuseerde mezelf er ook steeds, waardoor ik de kans greep om te solliciteren voor een traject als Junior Store Manager voor onze winkels van OKay. Ik startte in 2003 in de OKay winkel van Sint-Lievens-Houtem, maar ik werkte nadien in verschillende winkels. OKay stond toen nog in zijn kinderschoenen en was voor het merendeel van onze klanten nog ongekend. Als Junior Store Manager kreeg ik een ploeg onder mijn verantwoordelijkheid. Wij stonden samen in voor de operationele werking van de winkels (aankleding van de winkel, degustaties, kassawerk, rekken vullen, beantwoorden van klantenvragen, etc.). Daarnaast was het ook mijn taak om een goede groepsdynamiek te creëren, zodat mijn team ook veel energie en enthousiasme naar de klanten kon uitstralen. In 2007 zocht de toenmalige directeur van OKay een business projectmanager om projectwerk te gaan doen rond bepaalde commerciële innovaties bij OKay. Zo wilde men toen bijvoorbeeld gebraden kippen gaan verkopen in de winkels van OKay. Dit was een project dat ik van A-Z mee heb uitgewerkt. Ik berekende de rentabiliteit, de financiële aspecten en bracht in kaart wat hiervoor praktisch nodig was. Nadien werd dit uitgerold naar een aantal testwinkels om nadien te gaan toepassen in alle OKay-winkels. Een rol die intussen evolueerde tot de functie van Lean Professional binnen Colruyt Group. Dit heb ik een viertal jaar gedaan tot er in 2011 de vraag kwam om vanuit de verkoop over te gaan naar logistiek. Er was toen meer en meer sprake dat OKay zich ook logistiek zou gaan afscheiden van Colruyt Laagste Prijzen. In het kader daarvan was mij gevraagd om een traject te starten als Junior Warehousemanager voor OKay. Een uitdaging waar ik eerlijk gezegd wel eventjes over heb moeten nadenken. Ik had geen ervaring binnen logistiek en ik was ook al een aantal jaren geen hiërarchisch leidinggevende meer. Ik had mijn netwerk opgebouwd in de directie verkoop en kende ook binnen de centrale diensten heel veel mensen. Daarnaast moest ik mijn daguren inruilen om opnieuw in ploegen te gaan werken en dat met twee jonge kinderen dus dat waren allemaal factoren die meespeelden. Anderzijds had ik het gevoel dat dit ook een kans was die ik niet kon laten liggen, dus koos ik om ervoor te gaan. Ik ben gestart met stages in onze distributiecentra en na een traject van anderhalf jaar, waarin ik ook kort even de rol van teamleader opnam, werd ik warehousemanager. Uiteindelijk was er beslist dat het warehouse van OKay in Lot gevestigd zou worden, wat qua locatie voor mij minder interessant was, dus startte ik in een afdeling bij Colruyt Laagste Prijzen. Dit doe ik intussen bijna tien jaar en ik kreeg de kans om hierin ook zelf te groeien. Ik werkte eerst als afdelingschef in een klassiek magazijn in Halle, nadien in Ghislenghien tot nu in ons volautomatisch magazijn in Ollignies.

Hoe ziet een dag als Warehouse Manager eruit? Wat zijn jouw voornaamste taken?

Mijn job als warehousemanager biedt dagelijks een mooie afwisseling tussen drie grote luiken: People Management, procesoptimalisatie en het bepalen van tactiek en strategie. Als People Manager ben ik dagelijks bezig met het coachen, ondersteunen en laten groeien van mijn medewerkers. Op een afdeling van 400 medewerkers gaat er heel wat van mijn tijd uit naar mijn team. Mensen begeleiden en ondersteunen om hen te laten groeien in hun competenties tot zelfs groei op persoonlijk vlak. Het operationeel aansturen van mijn teamleiders die elk een ploeg van 30 à 40 personen onder zich hebben: dat geeft mij persoonlijk het meeste zin om ’s morgens op te staan. Tegelijkertijd hebben wij een doorgedreven proceswerking. Niets is procesmatiger dan logistiek en al deze processen hebben eigenaarschap nodig. Wanneer het gaat om het optimaliseren van bepaalde processen, dan valt het eigenaarschap vaak onder mijn verantwoordelijkheid. Zo ben ik bijvoorbeeld in het verleden al bezig geweest met de zoektocht naar een vervanger voor onze voice-apparatuur tot het verbeteren van het rondhalen van sigaretten om zo minder kostelijke pickingfouten te hebben. Daarnaast zijn er ook altijd grotere projecten of optimalisaties over verschillende afdelingen heen. Zo was ik in het verleden mee verantwoordelijk voor de rekrutering en selectie van onze medewerkers en de processen die hierrond opgezet waren, een samenwerking tussen Supply Chain en HR. Tot slot hoort strategisch management en het opmaken van strategische doelstellingen en een tactisch plan ook bij onze rol. Ik zit mee in directievergaderingen om zo ook de toekomst van onze Supply Chain verder vorm te geven.

In de ideale wereld zijn deze drie luiken mooi in balans met elkaar, maar in praktijk loopt het echter weleens anders. Bij de komst van corona en tijdens de eerste lockdownperiode was ik als warehousemanager veel meer bezig met mijn mensen. Hoe kunnen grote volumes rondgehaald worden op een veilige manier? Hoe zorg ik ervoor dat iedereen zich veilig voelt en dat er ruimte en aandacht gaat naar de angst/stress die corona teweegbrengt bij mensen. Op rustigere momenten werk ik dan meer aan het procesmatige of aan het bepalen van onze strategische doelstellingen.

Wat zijn de voornaamste verantwoordelijkheden binnen het grootste Supply Chain-netwerk van België en welke rol speelt jouw functie hierin?

Ik ben eindverantwoordelijke binnen mijn afdeling en dit voor 400 medewerkers. Dat maakt dat ik wel wat impact en verantwoordelijkheid heb: zowel op het werk als op mensen. Binnen zo’n groot team kunnen de dingen ook steeds optimaler. Het is mijn verantwoordelijkheid om via mijn teamleaders ervoor te zorgen dat mensen zich goed voelen en dat ze optimaal kunnen presteren. Daarnaast ben ik binnen bepaalde projecten een deel van de schakel en draag ik daarin ook een bepaalde verantwoordelijkheid. Sommige projecten gaan over miljoenen euro’s. Dat zijn gigantische investeringen waaraan je kan meewerken. Vaak is de verantwoordelijkheid daarin zo groot als je die zelf wil nemen. En uiteraard is er natuurlijk ook nog onze eindverantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat goederen tijdig in de winkels geleverd worden en daarmee hebben wij zelfs een rechtstreekse impact op de maatschappij.

Je hebt een master in Communicatiewetenschappen. Niet iedereen denkt dan onmiddellijk aan een logistieke/supply chain carrière. Dacht jij hier zelf aan bij het beëindigen van je studies? Vanwaar komt de interesse in logistiek/supply chain?

Zoals je uit mijn verhaal kan opmaken, ben ik eerder toevallig in een job binnen Supply chain terechtgekomen door intern door te groeien binnen onze organisatie. Het is vooral door er zelf in te werken en ermee in aanraking te komen dat mijn interesse is gaan groeien. Initieel was ik voornamelijk aangesproken door de bedrijfscultuur, de waarden en de dynamiek van Colruyt Group. Ik had tijdens mijn studies ook meer voor een generalistische studierichting gekozen. Als je voor dokter of dierenarts kiest, is de kans wel groot dat je ook effectief in die richting wil gaan werken. Met mijn diploma communicatiewetenschappen was de richting aanvankelijk minder duidelijk. Ik had tijdens mijn studentenjob altijd samengewerkt binnen een leuk team en dat stimuleerde mij uiteindelijk om met mensen en klanten te blijven werken.

Wat zeg jij tegen personen (zonder achtergrond in logistiek/supply chain) om hen te doen kiezen voor een studie/carrière in de logistieke/supply chain sector.

Sinds de komst van corona is het belang en de zichtbaarheid van distributie blootgelegd. Iedereen is in een versneld tempo overgeschakeld naar thuisleveringen. Ik denk dat distributie van goederen voor de meeste mensen altijd minder zichtbaar was, maar daarom niet minder essentieel. Het moment waarop onze winkels overspoeld werden en aan een snel tempo werden leeggekocht, heeft tegelijkertijd de impact die wij hebben met onze job in de maatschappij blootgelegd. De keten die voorafgaat aan een product dat in de winkel komt te liggen, is vaak minder zichtbaar, maar daarom niet minder essentieel. Eveneens zullen de innovaties voor de toekomst op maatschappelijk vlak heel veel gaan betekenen op distributievlak. Retail blijkt één van de sectoren te zijn die het meest zal geïmpacteerd worden door veranderingen. Wij werken met zoveel achterliggende processen, systemen en mensen. De uitdagingen en de kansen die hiermee gepaard gaan, zijn gigantisch. Dat maakt dat je in een job binnen Supply Chain heel veel mogelijkheden hebt, dat je zelf als persoon enorm zal kunnen groeien en dat JIJ echt een verschil zal kunnen maken.

 

Topvacatures van de maand *Gesponsord

Recentste nieuws

03.05

“Sinds de komst van COVID-19 is het belang en de zichtbaarheid van distributie blootgelegd”. – Johan Sarazin, Warehouse Manager Colruyt Group

Johan Sarazin, Warehouse Manager bij Colruyt Group is 40 jaar, heeft 3 kinderen (2 meisjes en 1 jongen) en woont in Helkijn in de provincie West-Vlaanderen op de grens met Wallonië. In zijn vrije tijd houdt hij zich vooral bezig met muziek en film. Wij stelden hem enkele vragen over zijn job als Warehouse Manger en zijn traject bij Colruyt Group.

Lees meer

19.04

GLS opent nieuw depot in Wijnegem

GLS Belgium heeft een nieuw depot geopend in Wijnegem. Deze nieuwe vestiging neemt een deel van de activiteiten over die in Puurs werden uitgevoerd en zal zowel de stad Antwerpen als het noordelijke en oostelijke deel van haar periferie bedienen.

Lees meer

12.04

De transportmarkt zou in 2021 met 4,7% moeten groeien

Volgens analisten van Transport Intelligence zal de Europese wegvervoermarkt in 2021 met 4,7% groeien, maar zal het niveau van 2019 aan het eind van het jaar nog niet bereiken.

Lees meer

Meer nieuws

Zoek een job
per regio

Zoek nu

Zoek een job
per categorie

Zoek nu

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV