08 January 2024

Anaïs Volkers (Agilitas): “Flexibele schil van uitzendarbeid heb je nodig”

Hoe slaat de uitzendsector zich door deze kwakkelende economie? Anaïs Volkers is Business Unit Director bij Agilitas en stuurt er de interimkantoren aan. Als jurylid van zowel de T&L Employer of the Year Award en die voor Best VAN Expert is ze bij Transportmedia kind aan huis. Ze deelt met ons haar perspectief en stelt enkele tendensen vast.

Anaïs Volkers (Agilitas): “Flexibele schil van uitzendarbeid heb je nodig”

LOGISTICS MANAGEMENT: Welke evolutie merkte je tijdens de laatste 5 jaar qua tewerkstelling in de logistiek?

Anaïs Volkers: Het is altijd een best krappe sector geweest. Moeilijk om goed personeel te vinden, soms omwille van de lonen. Er zijn lage marges, waarbij je niet de luxe hebt om zoals in andere sectoren hoge lonen te geven aan bepaalde profielen.

Na corona is er een heropleving geweest in de economie en dat zag je onmiddellijk in de tewerkstelling. Er was veel meer nood aan mensen dan dat er mensen beschikbaar waren. De logistiek bij uitstek had het heel moeilijk om dan net die kandidaten toch voor de sector te laten kiezen.

LM: In ons voorbereidend gesprek gaf je aan dat er in de laatste maanden ruimte is gekomen en dat er meer volk beschikbaar is.

Volkers: Ja, inderdaad. Ik denk dat dat ook in andere sectoren voelbaar is. Dat er toch een voorzichtigheid is gekomen. De consumentenmarkt en bedrijven zijn voorzichtig met hun investeringen en uitgaven. De bouw is gezakt en de aanverwante sectoren zijn mee gezakt.

Transport en logistiek zijn de leveranciers bij uitstek van net die producerende of verwerkende sectoren. Ze zijn bij de eerste geweest die mensen op economische werkloosheid hebben moeten zetten of volk hebben moeten laten gaan. Met als resultaat dat er meer kandidaten op de markt zijn.

LM: Hoe groot is het aandeel van studenten binnen een magazijn gewoonlijk tijdens de recente eindejaarsperiode?

Volkers: Dat is zeer organisatiegebonden. Het hangt van de firma af en van de veiligheidsnormen. Je merkt wel dat het meer opkomt, vooral 18-plussers. Zeker ook omdat er nu meer studentenuren mogelijk zijn. Die zijn opgetrokken in 2022 naar 600 uren.

LM: Je bent al langer actief in de sector. In het verleden heb je werving en selectie gedaan. Nu ligt jouw focus op uitzendkrachten. Welke verschillen merk je tussen beide activiteiten?

Volkers: Bij werving en selectie ga je een lichtere golving zien in het ritme van aanwervingen. Uitzendarbeid is veel gevoeliger aan markttendensen en je ziet er meer fluctuatie in. Stel dat je minder aanvragen hebt als logistieke organisatie en er komt ineens toch een klant of een extra bestelling binnen. Dan heb je die flexibele schil van uitzendarbeid nodig om onmiddellijk je populatie te verhogen en te zorgen dat je die klant goed kan beleveren.

Anais Volkers is een van de experts die deel uitmaken van de jury voor de prijs ‘Transport and Logistics Employer of the Year’ tijdens de Transport & Logistics Awards. Heeft uw bedrijf in het afgelopen jaar het verschil gemaakt op het vlak van HR? Stel u dan hier kandidaat! 

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV