03 January 2024

Steve Van den Bosch (DHL Express): “100% elektrisch in 2026”

Als je deel uitmaakt van een groot concern dat het merendeel van zijn pakketleveringen in eigen beheer uitvoert, is het natuurlijk relatief eenvoudiger om over te schakelen op 100% elektrische aandrijving. Toch is het milieu lang niet de enige prioriteit van DHL Express als het gaat om wagenparkbeheer. Dit is een van de redenen waarom DHL Express de Best Fleet Owner Van award won op de Best of Van 2023.

Steve Van den Bosch (DHL Express): “100% elektrisch in 2026”

Binnen de DHL-organisatie levert DHL Express internationale exprespakketten. In België zijn de activiteiten verspreid over negen Service Centres, waarvan de twee meest recente (Antwerpen en Courcelles) klaar zijn voor een 100% elektrische vloot. We spraken met wagenparkbeheerder Steven Van den Bosch.

Van Management: Hoeveel autonomie heb je over je aankopen?
Steven Van den Bosch: In samenwerking met onze Europese organisatie wordt er een pool van merken en voertuigen voorzien, waaruit we bestellingen kunnen plaatsen. Het is dus aan ons om de maatregelen te implementeren die nodig zijn om de doelstellingen van DHL Express te behalen, afhankelijk van de lokale wetgeving, infrastructuur, type route en de datum waarop oudere voertuigen uit dienst gaan.

33% van de vloot al elektrisch

VM : DHL Express heeft ambitieuze doelstellingen voor decarbonisatie…
S. Van den Bosch: We zullen tegen 2026 100% van ons wagenpark ombouwen naar elektrische aandrijving. We zitten al op 33%, op een totaal van 314 voertuigen.

VM: Wat zijn je echte behoeften op het gebied van autonomie?
S. Van den Bosch: Ik neem hier niet het minste risico. Momenteel gebruik ik elektrische bestelwagens voor ritten van 160 kilometer. Ik weet dat de actieradius van de Ford e-Transit groter is, maar ik wil altijd een veiligheidsmarge houden om de chauffeur gerust te stellen, zowel in de zomer als in de winter. Bovendien moet een chauffeur nog steeds zonder stress een pakje kunnen oppikken tijdens zijn leveringsronde. In 11 maanden zijn er slechts twee gevallen geweest waarbij een voertuig naar het depot terugkeerde met 0% actieradius. Het goede nieuws is dat de chauffeurs na een paar maanden training in ecodriving een behoorlijke extra actieradius krijgen.

VM: Stelt u ook ‘zero CO2’-doelen voor uw onderaannemers?
S. Van den Bosch : Ja, en we bekijken momenteel hoe we hen aantrekkelijke voorwaarden kunnen bieden voor de aankoop van elektrische voertuigen, terwijl we toch volledig voldoen aan de wetgeving.

VM: Hoe zorg je ervoor dat depots genoeg elektriciteit hebben om voertuigen op te laden?
S. Van den Bosch: Wij bepalen de vereisten en dit aspect wordt behandeld door Facility. Tot nu toe zijn alleen Antwerpen, Roeselare en Courcelles, onze drie meest recente depots, klaar om 100% zonder fossiele voertuigen te werken. In het huidige tempo zouden we in 2024 een paar problemen kunnen hebben in andere depots, maar dit wordt allemaal veel besproken met Fluvius in Vlaanderen, en met de eigenaars van onze gebouwen. Samen bekijken we welke inspanningen nodig zijn om ons wagenpark 100 % te vergroenen. Ik kijk ook naar wat er in Nederland gebeurt, waar in sommige provincies niet meer wordt geïnvesteerd in extra capaciteit van het net. In sommige gevallen heerst nog mysterie…

Een positieve eerste balans

VM: Hoe zou u uw eerste jaar met elektrische bestelwagens samenvatten?
S. Van den Bosch: Zeer positief wat betreft de operationele aspecten, ik heb gemerkt dat de bezorgers hun nieuwe voertuig snel hebben geadopteerd, we hebben minder schade aan voertuigen (het is waar dat ze zijn uitgerust met 360-gradencamera’s). Soms is het een beetje puzzelen om de correcte verbruiksrapporten te ontvangen. Dit is een gebied dat voor verbetering vatbaar is.

VM: Hoe zit het met TCO?
S. Van den Bosch: We hebben een operationele lease afgesloten voor 72 maanden in plaats van 60. Onder deze voorwaarden is de TCO vergelijkbaar met die van een dieselbusje… als je de kosten van de oplaadpunten niet meerekent. En daar hebben we er al 117 van…

VM: Bespaar je ook op onderhoudskosten?
S. Van den Bosch: Niet zo veel, want we hebben besloten om elk voertuig twee keer per jaar naar de garage te sturen.

VM: Ben je geïnteresseerd in het proefproject waarmee je een elektrische bestelwagen van 4,25 ton kunt besturen met een rijbewijs B?
S. Van den Bosch: Natuurlijk! Het is echt een pluspunt qua laadvermogen. Maar er zijn nog te veel vragen die onbeantwoord blijven: zullen we in straten kunnen rijden die verboden zijn voor voertuigen van meer dan 3,5 ton? Moeten we kilometerheffing betalen? En vooral: zullen we rij- en rusttijden via een tachograaf moeten invoeren en zullen we ons moeten houden aan een maximumsnelheid van 90 km/u op de snelweg? Ik zeg het ronduit: voor onze chauffeurs is het levensgevaarlijk om vast te komen zitten tussen vrachtwagens. Ik wil hen dat niet opleggen. Als aan alle voorwaarden zou worden voldaan, zou onze volgende bestelling zeker voor versies van 4,2 ton zijn.

Hoe zit het met cargobikes?

VM: En hoe zou je het gebruik van cargobikes in Antwerpen beoordelen?
S. Van den Bosch: Heel positief op het gebied van efficiëntie, marketing en de terugkeer van koeriers, maar er is een probleem met het onderhoud van fietsen. Er zijn momenteel te weinig echt goede partners. En een cargobike wordt serieus op de proef gesteld… Ik wil er ook aan toevoegen dat het niet goedkoop is.

VM: En wat is de volgende stap op weg naar koolstofvrije levering?
S. Van den Bosch: Ik geloof in waterstof binnen vijf jaar voor zware vrachtwagens, en daarna voor lichtere voertuigen.

_

DHL Express in een oogopslag

* Specialiteit: internationale express pakketbezorging
* 9 locaties in België
* 70% van de pakketten die door de DHL-vloot worden bezorgd
* Wagenpark: 303 lichte bedrijfsvoertuigen (Ford, Mercedes-Benz, Volkswagen) + 11 cargobikes (in Antwerpen)
* Gemiddeld aantal kilometers: 32.000 km/jaar
* Operationele leasing voor 60 maanden (diesel) en 72 maanden (elektrisch)

Alle vacatures bij DHL

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV