09 November 2018

Wat is de toekomst van IoT en Logistiek?

The Internet of Things (IoT) heeft zonder twijfel tot vele veranderingen geleid. Het is voor meer en meer fysieke objecten mogelijk om zich te verbinden met het internet, gegevens te delen zonder menselijke hulp en zo de manier waarop de wereld werkt te veranderen.

Wat is de toekomst van IoT en Logistiek?

Van slimme voertuigen tot biomedische sensoren, de implicaties zijn enorm. Maar hoe beïnvloedt de IoT de logistieke sector op zakelijk en consumenten vlak?

Wat is de toekomst voor IoT?

­Een rapport van het IDC (International Data Corporation) en het SAP (Systems, Applications and Products for data processing) voorspelt een toename van 15% van de leverings- en supply chain productiviteit door IoT. Vele logistieke experten gebruiken deze nieuwe bronnen om systemen en toevoernetwerken te verbeteren, kosten te verlagen en op zoek te gaan naar mogelijkheden om meer inkomsten te genereren. Maar welke praktische toepassingen bestaan reeds vandaag en welke kunnen we in de nabije toekomst verwachten?

Hoe helpt IoT in een warehouse?

Distributiecentra zijn fundamentele elementen binnen de logistiek en supply chain en als gevolg hiervan kunnen verbeteringen of verscherpingen van processen een enorme invloed hebben op de kosten. Er zijn veel fundamentele manieren waarop IoT reeds helpt binnen de warehouseomgeving en manieren waarop dit kan blijven groeien:

Productbeveiliging

Eén van de meest basale vereisten van een warehouse is de beveiliging van het product. Alarmsensoren en camerabewaking maken gebruik van IoT om diefstal te detecteren en werknemers te beschermen. Nieuwe technologieën stellen bedrijven in staat om verder te gaan dan hun huidige beveiliging. Het is bijvoorbeeld mogelijk om deuren automatisch te vergrendelen met behulp van een applicatie of om een melding te ontvangen wanneer ongebruikelijke bewegingen worden gedetecteerd. Vervolgens kunnen ingevoerde gegevens gebruikt worden om probleemgebieden te identificeren en te verbeteren.

Veiligheid voor werknemers

Natuurlijk is de veiligheid van werknemers een enorm belangrijk punt voor de logistieke bedrijven. IoT is een waardevolle aanwinst wanneer het gaat om de bewaking en beveiliging van het materiaal en het personeel. Volgens een logistiek rapport van DHL, gebruikt Union Pacific IoT om pannes van de apparaten te voorspellen en het risico op ontsporing te beperken. Het bedrijf plaatst sensoren op de sporen om de integriteit van de treinwielen te controleren.

Stel je voor dat een heftruck je kan waarschuwen voor het feit dat een defect zich zal voordoen nog voor dat er menselijke interactie heeft plaatsgevonden. Zo zal de veiligheid in het warehouse enorm verbeteren en kunnen machines geoptimaliseerd worden. Bovendien zal het risico op een ongeluk sterk verminderen wanneer meer IoT beschikbaar is op de vloer.

Optimalisatie

Dit klinkt misschien niet bijzonder nieuw – veel bedrijven gebruiken dit soort (of vergelijkbare) technologieën al enkele jaren, maar IoT is het nuttigst wanneer alle gegevens worden gecombineerd om zo een volledig beeld te geven over hun de zaken lopen.

IoT stelt bedrijven in staat om een globaal zicht te hebben op wat zich afspeelt binnen het warehouse rekening houdend met de omgevingstemperatuur, stockhoeveelheden en de performantie van apparaten. Op basis van deze gegevens kunnen bedrijven de algehele prestaties analyseren en aanpassingen maken om de veiligheid, beveiliging en productiviteit te verbeteren.

Hoe helpt IoT bij leveringen?

Operationele efficiëntie staat centraal in de logistiek en IoT kan de productiviteit zeker stimuleren. Eén van de gebieden waar het grootste verschil gemaakt kan worden, is het gebied van voertuigen en wagenparkbeheer. Hier zijn enkele stappen die hierbij kunnen helpen:

Tracking

Dankzij bedrijven zoals Amazon, verwachten klanten nu hun goederen te kunnen tracken vanaf het moment van de aankoop tot de levering. In het verleden was het hiervoor regelmatig nodig om op minstens één punt in het proces de barcode te scannen. RFID-tags kunnen verbinding maken met de cloud en gegevens op locatie delen, waardoor medewerkers niets anders hoeven te doen dan de zending te laden. Het succes is zo groot dat volgens de Auburn University 96% van de retailers van plan zijn om RFID-technologie toe te passen. RFID-tags helpen ook om het stockniveau in het warehouse op te volgen en om onnodige kosten te verminderen.

Levering

Hebt u ooit een levering gehad die vertraagd werd omwille van slecht weersomstandigheden of gevaarlijke wegomstandigheden? Met GPS- en locatiegegevens van RFID-tagging kan een vloot proactief zijn in plaats van reactief en technologie gebruiken om op de hoogte te blijven van en indien nodig mogelijke vertragingen te vermijden. Omdat de toename van dropshipping kan leiden tot een consolidatie van bezorgers, kunnen we een meer gestandaardiseerde bezorgervaring zien ontstaan.

Analytics

Natuurlijk kunt u ook al deze gegevens gebruiken door deze te analyseren en uw personeel te verbeteren. Big data kan u helpen om te zien welke chauffeurs het efficiëntst zijn, om voorkeursroutes te vinden en inefficiënties te identificeren. U kunt vervolgens alle medewerkers trainen om ervoor te zorgen dat uw bedrijf elke beschikbare gelegenheid optimaliseert.

Wat betekent IoT voor de consument?

We weten nu hoe IoT kan helpen binnen de warehouseomgeving, maar wat betekent dit voor de consument?

Transparatie

Meer dan ooit waarderen consumenten vertrouwen en betrouwbaarheid boven alles bij het maken van een aankoop. Trackinginformatie die rechtstreeks naar een smartphone-app wordt gestuurd, geeft consumenten vertrouwen in diensten en wanneer als op schema blijft moet de customer service niet meer gebeld worden.

Efficiëntie en gemak

Alle verzamelde gegevens zal het ook vergemakkelijken om aankooppatronen en gedrag te herkennen. Automatische herhaalaankopen en mobiele betaalmogelijkheden zoals ApplePay dragen bij tot het gemak van de shopping experience en verbeteren de klanttevredenheid.

Erkenning en beloningen

Door middel van de door IoT verzamelde gegevens kunnen ook trouwe klanten herkend worden en kan men zien waar zij hun geld aan besteden. Dit maakt het voor bedrijven mogelijk om hun beste klanten te belonen en biedt marketingmogelijkheden om de potentiële verkoop* te verhogen.

Het nieuwe tijdperk van IoT is een spannende voor de logistiek. Met zoveel mogelijkheden om chain management te stroomlijnen en elk element van de productie te optimaliseren zijn de mogelijkheden echt eindeloos. Consumenten zullen ook de voordelen zien van gemakkelijk te traceren leveringen, verbeterde shopervaring en meer beloningen. Al met al zal de dageraad van het IoT in 2018 en daarna veel veranderingen met zich meebrengen - we worden gewoon opgewarmd!

*Het verkopen of verhuren van een dienst of product van een hogere waarde dan het eerder gekochte of gehuurde product/dienst aan een reeds bestaande klant.

Bron: iotforall

Lees ook:

3 redenen voor het belang van de logistiek in België

België verwelkomt eerste logistieke Airbnb

Innovatie bij logistieke bedrijven: Kuehne + Nagel, DHL en DSV

Innovatie bij logistieke bedrijven: H.Essers, DB Schenker en DACHSER - Deel 2

De supply chain sector zal in 2018 actie moeten ondernemen

 

Regio

Zoek een job
per regio

Zoek nu
Categorie

Zoek een job
per categorie

Zoek nu
Creëer uw CV

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV