08.02.2021

Algemene status quo voor Haven van Brussel in moeilijk 2020

Ondanks de coronacrisis laat de globale trafiek van de Haven van Brussel voor 2020 een lichte stijging van 0,3% optekenen tot 6,65 miljoen ton. Dit cijfer is vooral toe te schrijven aan het herstel in de transittrafiek (+21,4%) die de daling van de eigen trafiek (-5,3%) compenseert.

Algemene status quo voor Haven van Brussel in moeilijk 2020

Ondanks de uitzonderlijke omstandigheden was 2020 voor de Haven van Brussel het derde beste jaar in termen van de eigen trafiek sinds haar oprichting als gewestelijke vennootschap in 1993. De eigen trafiek is met 5,3% gedaald, wat niettemin een mooi resultaat is. De lockdown heeft in het eerste semester van 2020 immers voor een aanzienlijke vertraging van de havenactiviteit gezorgd, waardoor de eigen trafiek met bijna 32% was gedaald in april.

Geen verandering in de top drie

De bouwmaterialen blijven traditioneel boven aan de lijst staan van de producten die in Brussel over het water worden vervoerd, gevolgd door de olieproducten en de containers. Deze top drie is hetzelfde als vorig jaar.

De daling van de bouwsector (-5%) wordt verklaard door de volledige stillegging van de werfactiviteiten tijdens de lockdown in het voorjaar en de daling van de olieproducten (-8%) is het rechtstreekse gevolg van de vermindering van het aantal verplaatsingen tijdens dezelfde periode. Tot slot komen de levensmiddelen (+19,4%) en daarnaast de landbouwproducten(+0,5%)  als grote winnaars uit dit crisisjaar.

De containers beperken de schade, paletten doen het goed

Ondanks een daling van 10% van de containertrafiek halverwege het jaar, kon door het herstel van de trafieken in het tweede semester het verlies worden beperkt. In termen van TEU bedraagt dat verlies 5% tot 42.452. Ondanks een lichte daling is 2020 het tweede beste jaar voor het containervervoer sinds die activiteit wordt uitgeoefend op de Haven van Brussel.

De beste jaarresultaten worden opgetekend door de palettentrafiek over het water, die met 33% is gestegen ten opzichte van 2019 tot 16.563 stuks (goed voor 24,8 ton). De gezonde activiteiten van de paletten en containers zijn bemoedigend en tonen dat de inspanningen van de Haven op het gebied van de diversificatie van de trafieken hun vruchten afwerpen.

Geen verrassing voor de handelspartners van de Haven van Brussel: Nederland blijft nog steeds op kop, gevolgd door België, Duitsland en Frankrijk.

Recentste nieuws

01.03

Scania Parts Logistics schakelt (gedeeltelijk) over naar transport via binnenvaart

Na een grondige analyse van de maritieme exportflow door Multimodaal.Vlaanderen (VIL) blijkt dat Scania Parts Logistics de containers die vanuit Oudsbergen via de haven van Antwerpen vertrekken perfect via Haven Genk en het Albertkanaal kan verschepen. Dat zorgt voor 47% minder CO2 in vergelijking met transport via vrachtwagens, 1600 vrachtwagenritten minder  en minstens 10% kostenbesparing op het transport Oudsbergen-Antwerpen.

Lees meer

22.02

Top 1000 Transport 2021: ontdek de Top 20 van Belgische transporteurs

In het volgende nummer van Truck & Business zal voor het 29ste opeenvolgende jaar de rangschikking van de grootste Belgische transporteurs worden opgenomen. Wat gegonnen als Top 100, vervolgens als Top 200 werd lange tijd bekend als de ‘Top 400’, maar omdat deze ranglijst nu meer dan 1000 bedrijven omvat heet het nu ‘Top 1000 Transport’. Ziehier, exclusief, de top twintig van Belgische transportgroepen, gerangschikt volgens hun toegevoegde waarde 2019. De rest van de rangschikking wordt gepubliceerd in het maartnummer van Truck & Business.

Lees meer

15.02

Antwerpen en Zeebrugge, samen sterker

De havens van Antwerpen en Zeebrugge hebben hun fusie aangekondigd in wat voortaan Port of Antwerp-Bruges zal heten. Door de overeenkomst tussen de twee havensteden ontstaat de grootste Europese containerhaven en een zeer belangrijke petrochemische cluster.

Lees meer

Meer nieuws

Zoek een job
per regio

Zoek nu

Zoek een job
per categorie

Zoek nu

Word gevonden door topbedrijven

Creëer uw CV